29 de Febrer de 2024 a les 15:00
Si hi ha un tema que està generant bona part de l’atenció al municipi des de fa un mes són els retards i incidències que s’estan produint a la línia 3 de Rodalies des de la represa del servei de tren entre la Garriga i Parets el passat 4 de febrer. I, amb la intenció de poder recollir aquest malestar, exigir actuacions de millora i també fer-ho visible, el grup d’Esquerra Republicana a l’Ajuntament va presentar al plenari de febrer una moció per exigir que el servei de tren funcioni com cal, que es busquin solucions i que s’acabi amb el calvari que estan patint els veïns i veïnes, que cada dia han de veure com el seu trajecte s’allarga per incidències i per les limitacions de velocitat que hi ha al tram de 12 quilòmetres entre la Garriga i Parets. L’encarregada de presentar el text durant el ple va ser al regidora republicana, Anna Cuadrado, que va fer un repàs a la situació apuntant a Adif i Renfe com a principals responsables de la situació actual. A més, es demana que s’acabin amb els treballs nocturns a l’entorn de la via, conèixer la planificació del segon tall de la línia amb antelació i incorporar un seguit de millores al servei. Així es va expressar Cuadrado.
La moció va comptar amb el vot favorable de la resta de formacions polítiques del plenari, tenint en compte que hi ha un sentiment compartit que porta els diferents partits, inclòs el govern, a acabar amb una situació desagradable. El regidor Alex Gil va ser l’encarregat de defensar la postura de Junts per la Garriga. I, just al torn de rèplica de la moció, també s’hi va referir l’alcaldessa, Meritxell Budó, que va explicar com va anar la setmana passada la trobada entre usuaris, ajuntaments, el Departament de Territori de la Generalitat, titular del servei, Adif i Renfe, on els van comunicar que fins el 4 de març, teòricament, continuaran les limitacions de velocitat. Segons Budó, a les reunions setmanals amb Adif per les obres, i sempre que poden, exigeixen més organització i evitar despropòsits com la situació que es viu actualment a l’R3.
El grup de 100% la Garriga a l’Ajuntament va aprofitar per agrair al grup municipal d’Esquerra que hagués presentat una moció com aquesta, amb una afectació tant directa pels veïns i veïnes. I, en aquest sentit, el portaveu del grup, Jordi Pubill, va manifestar també la seva preocupació que pels problemes que viuen els usuaris.
La CUP de la Garriga va ser l’únic dels grups del plenari que, durant els últims dies, va fer arribar a Esquerra algunes esmenes al seu text per tal d’incloure més aspectes a la moció. En concret, es va aprofitar per afegir una menció directa al Departament de Territori, que és el responsable de regular aspectes com les places ofertes, els horaris, les tarifes, la informació als usuaris i fins i tot exigir estàndards de qualitat. El portaveu de la CUP, Francesc Boixader, va considerar que les demandes presentades a la moció recullen bona part del malestar i les necessitats que cal cobrir.
El regidor del PSC, Carlos Martín, va assegurar que comparteixen el sentit de la moció més enllà de quin sigui el partit que governi a Catalunya i Espanya. Una referència que va fer tenint en compte que el PSOE governa a Madrid i ERC té responsabilitat des de la Generalitat amb el Departament de Territori. Martín va apuntar que cal anar tots en una mateixa direcció, i va remarcar que l’equip de govern de la Garriga no ha deixat de treballar tampoc.
Finalment, després d’un dels debats més llargs del plenari de febrer, es va acabar aprovant la moció d’Esquerra sobre el funcionament de la línia 3 de Renfe i sobre el servei concret al seu pas per la Garriga pels 17 vots a favor de tots els regidor i regidores del plenari.