13 de Novembre de 2020 a les 11:59
Els universitaris de la Garriga es resignen a les classes virtuals per intentar reduir el risc de contagi de la Covid-19. Però reivindiquen que les classes presencials són segures i denuncien que alguns professors no dominen les eines informàtiques per ensenyar des de casa. Per la seva banda, els docents alerten que, si la situació s’allarga, molts alumnes acabaran desmotivats, aparcant assignatures. A mitjans del mes d’octubre, el Govern i les universitats catalanes van acordat reduir l'activitat presencial als campus durant 15 dies per contribuir a contenir els contagis de la Covid-19. Una reducció que ja s’ha allargat en el calendari i que afecta totes les classes teòriques, però no les pràctiques i l'activitat de recerca. Com va passar durant el confinament de la primavera, a les universitats, la docència teòrica ha passat a ser virtual, i no se sap fins quan durarà aquesta situació. Tot dependrà de l’evolució de la pandèmia.
La garriguenca Berta Garcia estudia primer de biologia mediambiental a la Universitat Autònoma de Barcelona. Explica que el curs va començar amb el 75 per cent dels alumnes a l’aula i el 25 per cent restant a casa. Hi havia una rotació. Fins que fa uns dies totes les classes teòriques van passar a ser telemàtiques. Això, a ella, li juga a la contra: assegura que no és el mateix estudiar des de casa que fer-ho a la mateixa universitat.
Garcia afegeix que és complicat, amb el sistema actual, quadrar els horaris de les classes teòriques online amb les pràctiques a la universitat. La Mariona González també estudia a l’Autònoma, i coincideix amb la Berta en destacar que l'atenció telemàtica ha millorat molt des del març (s'han instal·lat càmeres a les classes i el contacte a través del correu és gairebé diari), però que hi ha professors que no dominen les eines informàtiques: els micròfons no funcionen o les pantalles no s'enfoquen.
L’Eduard Guerra estudia ciències polítiques i de l’administració pública, i apunta que és molt complicat concentrar-se des de casa, mirant la pantalla, en classes teòriques on gairebé no es pot ni preguntar. El que els estudiants més trobaran a faltar, i en això coincideixen tots, és la socialització amb els companys. // Des de l'Associació de Joves Estudiants de Catalunya han demanat un pla de formació en eines virtuals als professors, la flexibilització de l'avaluació per adaptar-se a la nova situació i dotar de material de connectivitat els estudiants vulnerables.
Des de l’altre banda, en aquest cas, de la pantalla, els professors admeten dificultats. El Marc Comino és professor associat a temps parcial a la Universitat Politècnica de Catalunya, i apunta que les dificultats varien molt depenent de la carrera que s’estudiï i de la universitat on es faci. Si és una carrera amb molta matèria pràctica, la presencialitat és major i l’impacte per l’alumne menor. Comino apunta que l’esforç l’han de fer tant professors com alumnes.
El garriguenc Marc Castelló, professor adjunt del departament de Geografia de l’Autònoma, diu que han de dedicar més hores per impartir la mateixa docència, ja que els grups son més reduïts. I alerta que, si la situació actual de classes online s’allarga, un dels grans problemes serà la desmotivació d’un gran nombre d’alumnes. Castelló conclou que toca reinventar-se i fer classes més dinàmiques. Espera, com Marc Comino i com els alumnes universitaris de la Garriga, que la situació, que les classes des de casa, no s’allargui fins a finals de curs.
Escolta l'àudio del reportatge clicant aquest enllaç