20 de Febrer de 2025 a les 12:33
Els retards i les incidències són un maldecap diari per les persones que utilitzen el transport ferroviari. Una situació que té un major impacte a la línia 3 de Rodalies, amb via única des de Montcada, i que acaba afectant a totes les persones que l’utilitzen regularment al Vallès Oriental, Osona i el Ripollès. I, amb l’objectiu de posar de manifest una situació que consideren insostenible, el col·lectiu Perquè no ens fotin el tren ha volgut demostrar amb dades objectives aquesta realitat i, en especial, justificar que les puntualitats del 90 per cent que dona a conèixer l’operador del servei, no són la realitat de moltes persones. Per tot plegat, s’han analitzat les dades d’un usuari que cada dia anota l’hora de sortida i d’arribada del seu tren; s’han recollit les dades d’un formulari específic obert als usuaris i s’ha descarregat la informació d’una app creada per un usuari que durant aquests mateixos dies també ha recopilats les dades. Un volum d’informació molt gran que, segon apunta una de les portaveus de Perquè no ens fotin el tren de la Garriga, Carme Melcion, mostra un volum molt gran de retards.
Un cop analitzada tota la informació la plataforma en defensa de l’R3 extreu algunes conclusions. Els trens de baixada cap a l’Hospitalet només són puntuals en un 10% dels trajectes analitzats. En sentit invers, de pujada, si es va a la Garriga només el 26% de les vegades són puntuals i a Vic ja no s’arriba ni al 5%. En el cas concret de la Garriga, en el període analitzat, un 6% dels trens van arribar amb més de 30 minuts de retard, a Vic ja són el 13% i a Ripoll un 24%. Melcion repassa més dades que s’han pogut extreure dels trens que fan parada a l’estació de la Garriga.
Així doncs, una persona que vagi a Barcelona a treballar o a estudiar pateix diàriament de 30 a 40 minuts de retards entre l’anada i la tornada en horari laboral. Per tot plegat, el col·lectiu demana a la Generalitat que intervingui i es faci un bon anàlisi del servei.
Des de Perquè no ens fotin el tren es posa de manifest que la mobilitat és un dret dels ciutadans i el tren és el transport més eficient, el més sostenible i el que redueix més els riscos d’accidents in itinere i, per tant, cal una aposta ferma per disposar d’un servei de qualitat.
Clica a continuació per sentir la noticia